Klik gambar :)
PERINGKAT PELAKSANAAN PENTAKSIRAN
1. Merancang
Peringkat sebelum sesuatu pentaksiran dilaksanakan. Ini memerlukan
guru merancang perkara-perkara berikut:
- Mengenal pasti murid yang hendak dinilaii
- Menentukan hasil pembelajaran yang hendak dinilai
- Menentukan instrumen yang hendak digunakan
- Menentukan aspek yang hendak diperhatikan
- Menentukan tempoh masa pemerhatian
- Menentukan bila hendak menjalankan penilaian dan pentaksiran
2. Membina Instrumen
Semasa membina instrument, guru hendaklah pastikan bahawa
instrumen tersebut perlulah mempunyai ciri-ciri berikut :
- Tujuan yang jelas
- Menepati apa yang hendak dinilai
- Item boleh diukur
- Setiap item hanya mengukur satu kemahiran sahaja
3. Melaksanakan Instrumen
Setelah reka bentuk siap dirancang, guru haruslah memikirkan
bagaimana sesuatu pentaksiran tersebut akan dilaksanakan. Dalam pengajaran dan
pembelajaran di dalam kelas, pentaksiran dan penilaian boleh dilakukan melalui
pemerhatian. Pemerhatian ialah pengamatan kepada perlakuan murid yang
bersesuaian dengan perkembangan mereka. Dalam konteks pentaksiran, pemerhatian
adalah satu kaedah yang sisitematik untuk mengumpul data atau maklumat dan
merekodnya dengan tepat.
No comments:
Post a Comment