BENTUK PENTAKSIRAN BILIK DARJAH
1. Pentaksiran Sebagai Pembelajaran (assessment as learning)
Ini adalah proses membentuk dan menyokong metakognisi bagi setiap
murid. Pentaksiran sebagai pembelajaran memberi tumpuan atau memberi fokus
terhadap peranan murid sebagai penghubung yang kritikal antara pentaksiran dan
pembelajaran. Apabila murid bersifat aktif, terikat dengan pembelajaran dan
berupaya menjadi pentaksir yang kritikal biasanya mereka memahami dan berupaya
mengesan informasi dan maklumat, menghubungkaitkan informasi dan maklumat
kepada pengetahuan berkaitan dan menggunakannya untuk tujuan pembelajaran.
2. Pentaksiran Untuk Pembelajaran (assessment for learning)
Ini adalah untuk membolehkan guru mendapatkan informasi bagi
tujuan memodifikasikan dan mempelbagaikan aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
Ianya memaklumkan cara dan kaedah kebiasaan pembelajaran murid, dan mengenal
pasti corak dan kaedah serta jalan yang diambil oleh murid dalam pembelajaran
mereka. Ia memerlukan rekabentuk yang teliti dari guru agar informasi hasilan
keputusan dapat menentukan bukan sahaja apa yang diketahui oleh murid tetapi
turut mendapat pandangan mendalam bagaimana, bila dan sama ada murid sudah
boleh mengaplikasi apa yang mereka tahu atau pelajari dalam pembelajaran
mereka.
3. Pentaksiran Kepada Pembelajaran (assessment of learning)
Ini adalah berbentuk sumatif secara semulajadi dan digunakan untuk
memastikan apa yang diketahui dan apa yang murid boleh lakukan,
mendemostrasikan sama ada mereka berjaya mendapatkan atau memahami kehendak
hasilan kurikulum serta kebiasaannya, menunjukkan bagaimana mereka ditempatkan
atau diletakkan dan dihubungkaitkan dengan yang lain. Guru memberi tumpuan dan
penekanan dalam memastikan mereka telah menjalankan dan menggunakan pentaksiran
bagi tujuan memberikan dan membekalkan kenyataan yang tepat dan bermakna
terhadap kebolehan murid.
No comments:
Post a Comment