Saturday, April 12, 2014
:)
Ujian atau Penilaian diagnostik ialah satu
proses penilaian terhadap kanak-kanak untuk melabel tahap ketidakupayaan
kanak-kanak. Penilaian ini biasanya dilakukan oleh psikiatris, guru.
Proses ini
juga dikenal sebagai proses melabel. Proses
melabel ini penting kerana ini akan menentukan masa depan kanak-kanak
tersebut. Disebabkan proses melabel ini penting penglibatan
ramai pakar diperlukan untuk mendapat keputusan diagnosis yang lebih
tepat. Kementerian Pelajaran Malaysia mendefinisikan
penilaian diagnostik sebagai penilaian secara formatif bagi mendapatkan data yang menunjukkan ketidakupayaan murid
yang akan menyulitkan proses pengajaran dan pembelajaran. Kesimpulannya, penilaian
diagnostik ini adalah penilaian yang dilakukan kepada kanak-kanak mengikut
tahap ketidakupayaan mereka. Dengan ini
langkah dan rawatan tertentu boleh diambil dengan lebih berkesan
Penilaian diagnostik ini bertujuan
untuk membuat penilaian awal tentang
ketidakupayaan kanak-kanak. Penilaian awal diperlukan oleh kanak-kanak
bekeperluan khas terhadap keupayaan mereka samaada secara formal iaitu melalui
pemerhatian dan analisis. Penilaian ini membantu guru menentukan samaada
kanak-kanak tersebut memerlukan perhatian yang lebih atau tidak. Guru-guru juga dapat maningkatkaan tumpuan
dan keupayaan pelajar yang memerlukan bantuan. Selain itu, penilaian ini juga bertujuan mengumpul maklumat untuk
tujuan penempatan kanak-kanak mengikut kebolehan mereka. Bagi kanak-kanak yang
mempunyai ketidakupayaan yang terbatas dan berbeza kemampuan dengan kanak-kanak
lain perlu diasingkan mengikut keperluan pembelajaran. Penilaian ini juga bertujuan membantu guru
menyediakan atau menyelaras sistem pengajaran mengikut ketidakupayaan
kanak-kanak.Penilaian diagnostik juga
bertujuan memberikan maklumat kepada ibu
bapa, guru dan pakar kanak-kanak. Hasil penilaian yang dibuat boleh
digunakan sebagai bahan rujukan. Selain itu ibubapa juga boleh didedahkan
dengan masalah sebenar anak-anak mereka dan kaedah atau pendekatan yang sesuai
ditekankan oleh ibubapa sebagai langkah mengurangkan masalah kanak-kanak. Penilaian ini juga membantu pakar memantau
keadaan kanak-kanak dari masa ke semasa.
Penilaian diagnostik penting bagi menentukan jenis ketidakupayaan kanak-kanak.
Dengan adanya penilaian ini guru-guru dan ibubapa dapat menngenalpasti tahap
perkembangan kanak-kanak. Oleh itu guru dan ibubapa dapat menyediakan program
intervensi yang sesuai mengikut kemampuan kanak-kanak supaya mereka mendapat
kehidupan yang selesa disamping pendidikan yang sesuai dengan tahap kemampuan
kanak-kanak. Selain itu, penilaian diagnostik
juga penting kepada guru-guru untuk merancang
kaedah pengajaran dan pembelajaran yang bersesuaian mengikut tahap
murid. Apabila kanak-kanak ini telah
didiagnosis, guru akan mengetahui tahap kanak-kanak dan membolehkan guru
menyediakan kaedah pengajaran dan pembelajaran yang lebih berkesan. Contohnya kanak-kanak yang lemah ditekankan
dengan pengajaran secara visual manakala kanak-kanak normal lebih kepada
pengajaran yang lebih kompleks dan abstrak.
Penilaian diagnostik ini juga penting bagi memberi maklumat yang lebih jelas tentang
ketidakupayaan kanak-kanak. Hal ini
kerana pada tahap ini kanak-kanak akan dilabel mengikut ketidakupayaan mereka. Dengan ini ibubapa akan mempunyai pengetahuan
yang lebih tentang ketidakupayaan anak mereka.
Ibubapa juga boleh mengambil tindakan sewajarnya iaitu mencari
pakar-pakar yang sesuai bagi melatih dan merawat anak-anak mereka. Kesimpulannya, penilaian diagnostik
ini diperlukan bagi proses melabel kanak-kanak. Dengan adanya label ini akan dapat
membantu proses rawatan.
Group Forum - Group UPSI09(A132PJJ)
Didik Hibur
Menyanyi
adalah salah satu fitrah kanak-kanak yang sukakan hiburan. Oleh kerana
aktiviti menyanyi telah menjadi sebahagian daripada hidup kanak-kanak,
proses pengajaran dan pembelajaran menjadi lebih berkesan. Melalui
aktiviti nyanyian, kanak-kanak akan dapat mengecam situasi dan memahami
isu-isu yang berlaku di sekeliling mereka. Terdapat
beberapa cara untuk mengangajar membaca untuk berfikir dan menghayati
sastera kanak-kanak (prosa dan puisi). Terdapat beberapa kaedah mengajar
lagu kepada
kanak-kanak bertujuan menghayati bahan sastera.
Antaranya :
Antaranya :
- Kaedah frasa demi frasa / baris
- Kaedah rangkap demi rangkap
- Kaedah keseluruhan
- Kaedah frasa demi frasa / baris
1.
Lagu baru diperdengarkan beberapa kali sama
ada dinyanyikan oleh guru atau dimainkan rakaman lagu. Murid diminta mendengar dengan teliti.
2.
Selepas memperdengarkan lagu baru, aktiviti
seterusnya ialah guru membaca lirik lagu
dan murid ikut membaca kemudiannya.
Dicadangkan lirik dibaca mengikut corak
irama lagu. Jika murid tidak boleh membaca, aktiviti di
atas masih boleh dijalankan tetapi
dicadangkan guru menggunakan lagu-lagu
yang pendek agar mudah diingati.
3.
Guru menyanyikan frasa pertama dan meminta
murid supaya ikut menyanyi. Guru meneruskan dengan frasa seterusnya dengan cara
yang sama seperti tadi. Guru boleh
mengulang semula dengan meminta murid terus
menyanyi frasa satu dan dua dan begitulah seterusnya sehingga
keseluruhan lagu dapat dinyanyikan dengan tepat
4.
Aktiviti permulaan
pengajaran lagu baru boleh dijalankan tanpa iringan muzik atau sebaliknya. Guru
boleh membantu ketepatan nyanyian dengan memainkan melodi lagu dengan alat
muzik seperti pianika / kibod bagi guru yang berkebolehan.Kelajuan lagu
haruslah di lambatkan untuk memudahkan murid mengikutinya
5.
Setelah murid menguasai keseluruhan lagu,
lagu baru dinyanyikan sepenuhnya dengan tempo yang sesuai/asal
- Kaedah rangkap demi rangkap
1.
Keseluruhan lagu baru diperdengarkan
2.
Membaca lirik lagu.
3.
Rangkap pertama lagu diperdengarkan sama ada
daripada rakaman atau nyanyian guru.
4.
Murid diminta
terus menyanyi keseluruhan rangkap dengan bimbingan guru atau bersama
rakaman keset / CD
5.
Nyanyian rangkap seterusnya setelah didapati
murid sudah menguasai rangkap 1
6.
Nyanyian keseluruhan lagu
- Kaedah Keseluruhan
1.
Lagu baru diperdengarkan beberapa kali sama
ada dinyanyikan oleh guru atau dimainkan rakaman lagu. Murid diminta mendengar dengan teliti.
2.
Membaca lirik lagu jika perlu
3.
Murid terus diminta
menyanyikan keseluruhan lagu. Aktiviti
ini diulangi sehingga murid didapati telah menyanyi dengan tepat. Kaedah ini biasanya digunakan untuk lagu-lagu
yang pendek.
- Beberapa Peringatan Penting
1.
Jika rakaman lagu dalam
bentuk kaset, pastikan lagu yang hendak diajar telah dirakamkan beberapa kali
dari sumber ke dalam satu kaset lain.
Ini bertujuan mengelakkan daripada guru banyak menghabiskan masa untuk
kerja ‘rewind’ lagu. Cara ini dapat
mengelak daripada murid tertunggu-tunggu dan mula membuat bising.
2.
Rakaman dalam bentuk CD
adalah paling sesuai digunakan kerana mudah diselenggarakan
3. Pemilihan lagu perlu mengambil kira tahap penguasaan bahasa atau perbendaharaan kata kanak-kanak.
3. Pemilihan lagu perlu mengambil kira tahap penguasaan bahasa atau perbendaharaan kata kanak-kanak.
Group Forum - Group UPSI09(A132PJJ)
Friday, April 11, 2014
TEKNIK MEMBACA :)
TEKNIK MEMBACA
TEKNIK-TEKNIK KHUSUS
BACAAN
DAN PEMAHAMAN
Terdapat beberapa teknik membaca dan tujuan
membaca. Teknik-teknik ini boleh dijalankan dalam bilik darjah. Penggunaan teknik ini bergantung
kepada situasi, kecerdasan pelajar, dan tujuan pembelajaran membaca.
Berikut beberapa teknik membaca:
a) Teknik Membaca SQ3R
b) Teknik Membaca KWLH
c) Teknik Directed Reading – Thingking Activity
(DR-TA)(Aktiviti Membaca Berfikir Terarah)
Teknik
Membaca SQ3R
Teknik ini digunakan pada tahap pelajar
berpencapian baik dan mahir membaca. Tujuan menggunakan teknik ini untuk
menguji pemahaman pelajar berdasarkan bahan atau teks yang dibaca untuk
menyelesaikan tugasan. SQ3R bacaan secara kritis yang dipelopori oleh Robinson
(1941).
S-SURVEY (Tinjau)
- Pelajar membaca secara pantas untuk mendapatkan gambaran awal tentang isi bacaan mengikut pemahamannya sendiri. Pelajar bebas dalam erti kata menanggap apa yang dibaca. Pelajar hanya memfokuskan/menumpukan bahan/teks kepada tajuk umum/besar, sub-tajuk, gambar, simbol, ilustrasi, grafik, pemenggalan teks.
- Teknik bacaan yang sesuai ialah teknik skimming dan scanning.
Q-QUESTION (penyoalan / pertayaan)
- Pelajar menyenaraikan beberapa isi soalan (intipati) yang terkandung dalam teks.
- Soalan berdasarkan apa yang ingin diketahui oleh pelajar tentang topik/isu dalam teks.
- Soalan juga berupa penyenaraian siri soalan yang berkaitan dengan tugasan yang diberi.
- Soalan juga berupa panduan kepada jawapan yang sebenar.
- Dalam masa yang sama pelajar sendiri mencari jawapan – peramalan jawapan yang paling relavan.
R-READ (Baca)
- Pelajar dikehendaki membaca secara serius dan memberi tumpuan kepada teks yang dibaca.
- Dalam masa yang sama pelajar cuba mencari jawapan kepada soalan yang disenaraikan tadi.
- Dalam masa yang sama juga, pelajar boleh menyenaraikan soalan tambahan.
- Sepanjang masa membaca, pelajar boleh menaakul maklumat yang terdapat dalam petikan teks/bahan bacaan.
- Di samping itu pelajar boleh bertukar-tukar fikiran dengan sama ada menerima atau menolak konsep maklumat yang dibaca. Hal ini bererti pelajar tidak semestinya menerima semua maklumat yang terdapat dalam teks.
R-RECITE (Imbas kembali)
- Setelah pelajar membaca keseluruhan teks/bahan, pada peringkat ini pelajar dikehendaki mengingat kembali semua/sebahagian maklumat yang terdapat dalam teks.
- Pelajar menyenaraikan maklumat yang berkaitan dengan soalan atau tugasan. Seterusnya pelajar dapatlah menjawab semua soalan tugasan berdasarkan maklumat dalam teks.
- Di samping itu pelajar juga boleh memberikan jawapan kepada soalan asal sebelum merujuk jawapan yang terdapat teks. Pelajar boleh membandingkan ketepatan jawapan mereka.
R-REVIEW (Baca semula)
- Pada peringkat ini, pelajar dikehendaki membaca semula soalan dan jawapan yang ditulis/dicatat.
- Peringkat ini adalah untuk pengesahan kepada jawapan yang ada pada peringkat recit (imbas kembali) di atas.
- Pastikan bahagian tertentu sudah dijawab berdasarkan fakta dan maklumat dalam teks.
- Pelajar jangan tertinggal maklumat atau fakta dalam tugasan pada peringkat question / pertanyaan.
Melalui proses teknik SQ3R, pelajar memperoleh
maklumat yang tepat, cepat, dan dapat menyelesaikaan tugasan secara berkesan.
Teknik
Membaca KWLH
Proses membaca dengan teknik KWLH, pelajar
boleh mengaitkan pengetahuan sedia ada dengan apa yang dibaca. Ini bermaksud
pelajar berdasarkan pengetahuan sedia ada, mengimput pengetahuan baharu selepas
proses pembacaannya. Dalam proses pembelajaran, pengetahuan sedia ada (PSA)
amat penting untuk meningkatkan keupayaan pemahaman, pengetahuan dan maklumat
bahan / teks yang dibaca. Daripada teknik ini, pelajar dapat menentukan apa
yang diperoleh daripada pembacaannya dan seterusnya menentukan apakah sumber
bahan yang perlu dibaca lagi.
K W L H bermaksud:
K (know) – Apa yang
sudah diketahui (sebelum membaca)- catat pengetahuan sedia tentang tajuk atau
topik bahan bacaan.
W (what) – Apa yang
hendak diketahui (sebelum membaca) – catat apa yang ingin diketahui tentang
tajuk atau topik bahan bacan.
L (learned) – Apa
yang telah diketahui (selepas membaca) – catat isi penting daripada tajuk atau
topik yang dibaca.
H (how) – Bagaimana
untuk mendapat maklumat tambahan (untuk bacaan seterusnya) – catat bagaimana
untuk mendapat maklumat tambahan selepas membaca teks/tajuk tersebut.
Apakah tujuan teknik KWLH diterapkan dalam
pengajaran? Tujuannya ialah:
(i)Pelajar dapat mengaitkan pengetahuan sedia
ada dengan bahan atau teks yang beri untuk proses pengajaran dan pembelajaran.
(ii) Pelajar sendiri dapat menentukan apa yang
diperoleh daripada bahan atau teks yang sediakan dalam proses pengajaran dan
pembelajaran.
(iii) Pelajar dapat menentukan maklumat
tambahan yang perlu dicari daripada sumber lain, selain sumber yang telah
sediakan.
(iv) Pelajar dapat mengetahui apa yang
diperoleh daripada bahan yang sedang berikan (semasa).
Jadual di bawah sebagai contoh penerapan
proses membaca menggunakan teknik KWLH.
K – know
Apa yang sudah
diketahui
|
W – want
Apa yang hendak
diketahui
|
L – learned
Apa yang telah
diperoleh/dipelajari
|
H – how
Apa lagi
maklumat tambahan yang diperlukan
|
(dalam ruangan ini)
Pelajar dikehendaki mencatat
perkara/maklumat yang sudah diketahui berdasarkan tajuk/perkara yang hendak
dibincang
|
(dalam ruangan ini)
Pelajar dikehendaki mencatat
perkara/maklumat yang ingin diketahui lebih lanjut berdasarkan tajuk/perkara
yang dibaca. Catatan berdasarkan soalan
|
(dalam ruangan ini)
Pelajar dikehendaki mencatat isi penting
yang diperoleh daripada bacaan yang dibaca berdasarkan tajuk/teks yang
diberi. Pelajar menjawab soalan yang dibina sendiri
|
(dalam ruangan ini)
Pelajar dikehendaki mencatat bagaimana,
bila, dan di mana untuk mendapatkan maklumat yang belum lengkap berdasarkan
teks/bahan yang diberi. Pelajar boleh membuat cadangan untuk merujuk sumber
lain
|
Teknik
Directed Reading – Thingking Activity (DR-TA)( Aktiviti Membaca Berfikir
Terarah)
Teknik DR-TA, diperkenalkan oleh Russel
Stauffer, (1969/1975). Menurut beliau teknik ini membolehkan pelajar membina
satu set tujuan apabila mereka membaca bahan bacaan (teks, imej,simbol,grafik),
lalu memproses idea dan menguji jawapan dengan mengambil bahagian dalam
pusingan membaca. Mereka boleh meramal dan mengesahkan sari pati / isi maklumat
yang dibaca.
Tujuan teknik DR-TA:
(i)Memberi peluang kepada pelajar untuk
membaca bahan bacaan/teks secara kritis dan reflektif.
(ii) Menghala-tujukan tujuan pelajar membaca
bahan bacaan/teks.
(iii) Mengaktifkan pandangan dan fikiran
pelajar tentang topik yang akan dibaca.
(iv) Meminta pelajar mengenal pasti,
mengasimilasasi maklumat, dan memaham bahaan bacaan/teks yang dibaca.
(v) Guru mengkaji bahan bacaan berdasarkan
tujuan membaca.
(vi) Guru membuat penilaian terhadap bahan
bacaan yang dibaca oleh pelajar.
(vii) Guru dan pelajar boleh membuat rumusan,
pertimbangan, penilaian, dan membuat keputusan terhadap bahan yang dibaca.
Kelebihan teknik DR-TA
Teknik ini mempunyai beberapa kelebihan dalam
pelaksanaan pengajaran
bacaan dalam bilik darjah atau di luar bilik
darjah.
(i) Tugas guru sebagai pemudah cara/fasiltator
semasa soal jawab, bukan penilai.
(ii) Ketika situasi bacaan, berlangsung
pelajar membaca sambil berfikir. Oleh itu, teknik ini menggalakkan supaya
pelajar sedar tentang proses membaca dan membuat ramalan.
(iii) Pelajar memperoleh konsep membaca,
strategi metakognitif dan dapat berkomunikasi makna.
(iv) Menggalakkan pelajar menggunakan klu
konteks untuk memahami makna dalam frasa atau perkataan.
(v) DR-TA suatu teknik yang melibatkan semua
pelajar mencapai satu pencapaian yang dikehendaki.
Thursday, April 10, 2014
Subscribe to:
Posts (Atom)