Friday, April 4, 2014
Thursday, April 3, 2014
Kesan buruk jika terlalu garang dalam mendidik anak
Kesan buruk jika terlalu
garang dalam mendidik anak
Kepelbagaian dalam mendidik anak-anak
Terdapat 3
jenis kepimpinan dalam keluarga iaitu kepimpinan autokratik, demokratik
dan laissez-faire. Cara ini juga diaplikasikan dalam kepimpinan
rumahtangga termasuklah cara pendidikan terhadap anak-anak.
Kepimpinan
atau cara didikan autokratik berfokus kepada ibu bapa yang sangat tegas
dan boleh dikatakan ibu bapa yang garang. Ciri kepimpinan autokratik
termasuklah ibu bapa menggunakan kuasa untuk menentukan segala aspek
dalam hidup anak-anak. Ibu bapa begini akan membuat penyelesaian,
keputusan, kedudukan dalam semua aspek kehidupan anak-anak dan anak-anak
mestilah menjadi pak turut segala apa perancangan ibu bapanya terhadap
mereka. Peranan ibu bapa dalam konteks ini lebih kepada perancang dan
penentu semua aspek kehidupan anak-anak dan anak-anak hanya menurut
sepenuhnya tanpa ada bangkangan.
Kepimpinan
atau cara pendidikan demokratik pula akan lebih menumpukan kepada lebih
banyak perkongsian menang-menang antara ibu bapa dan anak-anak. Ibu
bapa akan lebih banyak memberikan dorongan, sokongan serta galakan untuk
anak-anak melakukan perkara-perkara yang telah disepakati bersama.
Peranan ibu bapa lebih kepada memberikan sokongan, mampu berbincang
secara adil serta galakan untuk anak-anaknya. Sokongan dan dorongan
sangat diperlukan oleh anak-anak untuk mengembangkan potensi anak-anak
ke arah membina jati diri yang mantap. Kata-kata perangsang ibu bapa
adalah azimat untuk anak-anak meneruskan kehidupan dengan penuh
keyakinan dan berusaha mencapai kejayaan demi kejayaan dalam hidup
mereka.
Kepimpinan
atau cara didikan yang ketiga iaitu laissez-faire pula ialah kaedah
kepimpinan tanpa ada sebarang kawalan terhadap anak-anak. Mereka bebas
melaksanakan apa jua perancangan dan keinginan mereka dalam hidup dengan
sepenuh kebebasan. Ibu bapa tidak ambil tahu dan memberikan sepenuh
kebebasan untuk anak-anak mereka. Ibu bapa yang melaksanakan cara ini
sebenarnya tidak berperanan dalam membantu anak-anak. Anak-anak
dibiarkan terumbang-ambing dalam meneruskan kehidupan tanpa sebarang
bimbingan dan panduan daripada ibu bapa.
Kesan buruk jika terlalu garang
Ibu bapa
yang garang banyak menggunakan kaedah pendidikan yang pertama iaitu
autokratik di mana anak-anak tidak diberi pilihan untuk melakukan apa
yang mereka sukai. Ibu bapa ini terlalu tegas dalam menentukan halatuju
anak-anak serta semua aspek kehidupan. Kesan kepada anak-anak ialah
anak-anak hidup dalam tekanan perasaan yang amat kuat malah ada yang
menghadapi tekanan mental disebabkan terpaksa mengikut apa juga arahan
ibu bapa walaupun hati tidak suka. Tekanan emosi kadang kala menjadikan
anak-anak terlalu sgresif dengan orang lain malah ada juga yang
menghadapi kemurungan, iaitu suka duduk sendirian, lebih banyak
menghabiskan masa dengan bersendirian bermonolog dan mampu menyebabkan
kerisauan pada diri mereka.
Tekanan
mental juga berlaku dan menjadikan anak-anak tidak mampu fokus di dalam
kelas dan belajar dengan tenang. Apa yang ada dalam minda mereka ialah
rasa keterpaksaan dalam melakukan semua tugas hidup dan akhirnya
anak-anak akan menjadi jemu dengan hidup. Malah ada juga anak-anak yang
memberontak contoh bergaduh dengan kawan-kawan di sekolah, menjadi
vandalisme dengan melepaskan tekanan dengan merosakkan alatan-alatan di
sekolah serta menconteng tandas dan pelbagai premis lain untuk
melepaskan tekanan perasaan.
Ada juga
anak-anak yang dididik dengan autokratik akan melepaskan perasaan kepada
adik-adiknya seperti suka memukul, membuli dan mencederakan mereka
kerana ingin membalas dendam terhadap apa yang ibu bapa lakukan terhadap
mereka.
Ibu bapa
yang autokratik mempunyai kecenderungan yang tinggi untuk memukul
anak-anak mereka sekiranya anak-anak tidak mahu mengikut apa jua arahan
mereka.
Antara
kesan yang lain ialah anak-anak akan mencari sumber sokongan daripada
orang lain seperti kawan baik, juga kawan yang lain jenis untuk
berkongsi masalah dan perasaan mereka. Dan mereka lebih mempercayai
kawan baik itu dari ibu bapa mereka sendiri. Apa yang ditakuti ialah
bilamana mereka mendapat kawan-kaan yang tidak baik dan terlibat dalam
gejala sosial seperti dadah, rempit, melepak dan kes
jenayah juvana.
Anak-anak juga akan mudah meletakkan kepercayaan, sokongan kepada selain
ibu bapanya dan sampai satu tahap anak-anak sanggup keluar dan lari
dari rumah bila terlalu tertekan dengan sikap ibu bapa terutamanya
anak-anak remaja.
Anak-anak
yang tertekan berkecenderungan untuk mendapat penyakit kemurungan atau
“depression”, kebimbangan melampau atau “anxiety disorder” serta
berkemungkinan mendapat skizofrenia sekiranya tidak dirawat dengan baik,
selain menjadi vandalisme dan terlibat dengan jenayah delinkuen
juvenil.
Oleh:
Puan Siti Aishah bt Hamid
Ketua Biro Keluarga & Masyarakat
ISMA Cawangan Alor Setar
Nota:
Puan Siti Aishah merupakan pensyarah
di Jabatan Bimbingan dan Kaunseling,
Institut Perguruan Kampus Darulaman,
Jitra.
Sunday, March 30, 2014
LAWATAN PEMANTAUAN JEMAAH NAZIR SEKOLAH (JNJK) LINUS
LAWATAN PEMANTAUAN JEMAAH NAZIR SEKOLAH (JNJK) LINUS
Tn Hj Abdul Jalil bin P.Kamadin
(BM-LITERASI)
Pemantauan pembelajaran dan pengajaran
dilakukan oleh jemaah nazir.
Beberapa orang guru diselia sesi pengajarannya.
Pihak nazir memantau dan menyelia
pengajaran bagi
mata pelajaran
Bahasa Malaysia (LITERASI),
Bahasa Inggeris (LITERASI) dan
untuk
pengajaran Matematik (NUMERASI).
Hasil daripada lawatan tersebut,
beberapa penambahbaikan telah
diusulkan agar Program LINUS
dapat dilaksanakan sebaik mungkin.
Subscribe to:
Posts (Atom)
1. Membaca secara BERHATI-HATI
Beri tumpuan sepenuhnya terhadap apa yang dibaca
Pastikan dapat memahami isi / fakta penting dalam bahan bacaan
Elakkan gangguan (radio, televisyen, bunyi bising, sms, mms)
Ulang jika tidak memahami apa yang dibaca.
2. Membaca secara MENYELURUH
Dari pengenalan hingga ayat terakhir. Jangan memilih
sebahagian topik sahaja. Setiap isi saling berkaitan
Perhatikan juga gambar, gambarajah, graf, jadual,
peta minda dan sebagainya.
3. Membaca secara BERULANG-ULANG
Membantu mengingat isi / fakta dengan lebih baik
Menggelakkan dari tertinggal fakta-fakta penting.
4. Membaca dalam SUASANA SELESA
Lampu terang / tenang / sunyi /
Udara segar dan mencukupi
Suhu bersesuaian
Pengudaran yang baik / kipas / arcond
5. Berada di dalam KEADAAN SELESA
Badan sihat, kalau demam, makan ubat dan berehatlah dahulu
Duduklah dalam keadaan tegak dan bersandar pada kerusi
Elakkan daripada berbaring / menyarap
6. Baca secara BERPERINGKAT
Peringkat permulaan :
Baca sekali imbas untuk mendapatkan
isi keseluruhannya.
Peringkat seterusnya :
Membaca untuk mendapatkan maklumat.
7. Cuba BENTUK Soalan ketika membaca
Uji Kefahaman / ingatan : 5W 1H
( What, When, Where, Why, Who, How)
Apa ? bila? di mana ? kenapa ? siapa ? bagaimana ?
8. CATATKAN isi yang dibaca.
Mengukuhkan ingatan
Dapat mengelak daripada mengantuk
9. Gunakan BAHAN PEMBELAJARAN LAIN ketika membaca.
Pen, highlither, kamus, penanda buku, kertas conteng
Tandakan isi penting dengan highlither
Gunakan kamus untuk istilah sukar
p/s :
Orang yang tidak pandai tapi sering membaca
adalah lebih baik daripada orang yang pandai
tapi tidak pernah membaca :)
Membaca Jendela Dunia