Thursday, April 3, 2014

Kesan buruk jika terlalu garang dalam mendidik anak


Kesan buruk jika terlalu

 garang dalam mendidik anak

Kepelbagaian dalam mendidik anak-anak



Terdapat 3 jenis kepimpinan dalam keluarga iaitu kepimpinan autokratik, demokratik dan laissez-faire. Cara ini juga diaplikasikan dalam kepimpinan rumahtangga termasuklah cara pendidikan terhadap anak-anak.



Kepimpinan atau cara didikan autokratik berfokus kepada ibu bapa yang sangat tegas dan boleh dikatakan ibu bapa yang garang. Ciri kepimpinan autokratik termasuklah ibu bapa menggunakan kuasa untuk menentukan segala aspek dalam hidup anak-anak. Ibu bapa begini akan membuat penyelesaian, keputusan, kedudukan dalam semua aspek kehidupan anak-anak dan anak-anak mestilah menjadi pak turut segala apa perancangan ibu bapanya terhadap mereka. Peranan ibu bapa dalam konteks ini lebih kepada perancang dan penentu semua aspek kehidupan anak-anak dan anak-anak hanya menurut sepenuhnya tanpa ada bangkangan.




Kepimpinan atau cara pendidikan demokratik pula akan lebih menumpukan kepada lebih banyak perkongsian menang-menang antara ibu bapa dan anak-anak. Ibu bapa akan lebih banyak memberikan dorongan, sokongan serta galakan untuk anak-anak melakukan perkara-perkara yang telah disepakati bersama. Peranan ibu bapa lebih kepada memberikan sokongan, mampu berbincang secara adil serta galakan untuk anak-anaknya. Sokongan dan dorongan sangat diperlukan oleh anak-anak untuk mengembangkan potensi anak-anak ke arah membina jati diri yang mantap. Kata-kata perangsang ibu bapa adalah azimat untuk anak-anak meneruskan kehidupan dengan penuh keyakinan dan berusaha mencapai kejayaan demi kejayaan dalam hidup mereka.





Kepimpinan atau cara didikan yang ketiga iaitu laissez-faire pula ialah kaedah kepimpinan tanpa ada sebarang kawalan terhadap anak-anak. Mereka bebas melaksanakan apa jua perancangan dan keinginan mereka dalam hidup dengan sepenuh kebebasan. Ibu bapa tidak ambil tahu dan memberikan sepenuh kebebasan untuk anak-anak mereka. Ibu bapa yang melaksanakan cara ini sebenarnya tidak berperanan dalam membantu anak-anak. Anak-anak dibiarkan terumbang-ambing dalam meneruskan kehidupan tanpa sebarang bimbingan dan panduan daripada ibu bapa.




Kesan buruk jika terlalu garang




Ibu bapa yang garang banyak menggunakan kaedah pendidikan yang pertama iaitu autokratik di mana anak-anak tidak diberi pilihan untuk melakukan apa yang mereka sukai. Ibu bapa ini terlalu tegas dalam menentukan halatuju anak-anak serta semua aspek kehidupan. Kesan kepada anak-anak ialah anak-anak hidup dalam tekanan perasaan yang amat kuat malah ada yang menghadapi tekanan mental disebabkan terpaksa mengikut apa juga arahan ibu bapa walaupun hati tidak suka. Tekanan emosi kadang kala menjadikan anak-anak terlalu sgresif dengan orang lain malah ada juga yang menghadapi kemurungan, iaitu suka duduk sendirian, lebih banyak menghabiskan masa dengan bersendirian bermonolog dan mampu menyebabkan kerisauan pada diri mereka.






Tekanan mental juga berlaku dan menjadikan anak-anak tidak mampu fokus di dalam kelas dan belajar dengan tenang. Apa yang ada dalam minda mereka ialah rasa keterpaksaan dalam melakukan semua tugas hidup dan akhirnya anak-anak akan menjadi jemu dengan hidup. Malah ada juga anak-anak yang memberontak contoh bergaduh dengan kawan-kawan di sekolah, menjadi vandalisme dengan melepaskan tekanan dengan merosakkan alatan-alatan di sekolah serta menconteng tandas dan pelbagai premis lain untuk melepaskan tekanan perasaan.







Ada juga anak-anak yang dididik dengan autokratik akan melepaskan perasaan kepada adik-adiknya seperti suka memukul, membuli dan mencederakan mereka kerana ingin membalas dendam terhadap apa yang ibu bapa lakukan terhadap mereka.





Ibu bapa yang autokratik mempunyai kecenderungan yang tinggi untuk memukul anak-anak mereka sekiranya anak-anak tidak mahu mengikut apa jua arahan mereka.
Antara kesan yang lain ialah anak-anak akan mencari sumber sokongan daripada orang lain seperti kawan baik, juga kawan yang lain jenis untuk berkongsi masalah dan perasaan mereka. Dan mereka lebih mempercayai kawan baik itu dari ibu bapa mereka sendiri. Apa yang ditakuti ialah bilamana mereka mendapat kawan-kaan yang tidak baik dan terlibat dalam gejala sosial seperti dadah, rempit, melepak dan kes
 jenayah juvana. Anak-anak juga akan mudah meletakkan kepercayaan, sokongan kepada selain ibu bapanya dan sampai satu tahap anak-anak sanggup keluar dan lari dari rumah bila terlalu tertekan dengan sikap ibu bapa terutamanya anak-anak remaja.






Anak-anak yang tertekan berkecenderungan untuk mendapat penyakit kemurungan atau “depression”, kebimbangan melampau atau “anxiety disorder” serta berkemungkinan mendapat skizofrenia sekiranya tidak dirawat dengan baik, selain menjadi vandalisme dan terlibat dengan jenayah delinkuen juvenil.




Oleh:
  Puan Siti Aishah bt Hamid Ketua Biro Keluarga & Masyarakat ISMA Cawangan Alor Setar



 
Nota:


  Puan Siti Aishah merupakan pensyarah 
di Jabatan Bimbingan dan Kaunseling, 
Institut Perguruan Kampus Darulaman, 
Jitra.








Sunday, March 30, 2014

MENGGARAP KEMAHIRAN MEMBACA




MENGGARAP KEMAHIRAN MEMBACA





1. Membaca secara BERHATI-HATI

Beri tumpuan sepenuhnya terhadap apa yang dibaca
Pastikan dapat memahami isi / fakta penting dalam bahan bacaan
Elakkan gangguan (radio, televisyen, bunyi bising, sms, mms)
Ulang jika tidak memahami apa yang dibaca.






2. Membaca secara MENYELURUH

Dari pengenalan hingga ayat terakhir. Jangan memilih 
sebahagian topik sahaja. Setiap isi saling berkaitan
Perhatikan juga gambar, gambarajah, graf, jadual, 

peta minda dan sebagainya.





3. Membaca secara BERULANG-ULANG

Membantu mengingat isi / fakta dengan lebih baik
Menggelakkan dari tertinggal fakta-fakta penting.






4. Membaca dalam SUASANA SELESA

Lampu terang / tenang / sunyi /
Udara segar dan mencukupi
Suhu bersesuaian
Pengudaran yang baik / kipas / arcond






5. Berada di dalam KEADAAN SELESA

Badan sihat, kalau demam, makan ubat dan berehatlah dahulu
Duduklah dalam keadaan tegak dan bersandar pada kerusi
Elakkan daripada berbaring / menyarap









6. Baca secara BERPERINGKAT

Peringkat permulaan : 
Baca sekali imbas untuk mendapatkan 
isi keseluruhannya.



Peringkat seterusnya : 

Membaca untuk mendapatkan maklumat.







7. Cuba BENTUK Soalan ketika membaca

Uji Kefahaman / ingatan : 5W 1H 
( What, When, Where, Why, Who, How)
Apa ? bila? di mana ? kenapa ? siapa ? bagaimana ?







8. CATATKAN isi yang dibaca.

Mengukuhkan ingatan
Dapat mengelak daripada mengantuk






9. Gunakan BAHAN PEMBELAJARAN LAIN ketika membaca.

Pen, highlither, kamus, penanda buku, kertas conteng
Tandakan isi penting dengan highlither
Gunakan kamus untuk istilah sukar








https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiki2iJu4eqehoOOEJhxFk_HXTMg0Gko92BN4u9XVQYLQPUyZOeWznRopUpZNyLT6UY4BZyngoeRmzcEE0xveQx-ymJgObBOioIUJVCHOraKWU_YRjw0ieq0mr5KVmfz-loNoZb8L4s6vT1/s320/Mutiara+Kata.jpg

 NET

http://roymahendra.files.wordpress.com/2008/08/sampul_slogan.jpg



p/s :

Orang yang tidak pandai tapi sering membaca

 adalah lebih baik daripada orang yang pandai

 tapi tidak pernah membaca  :)

Membaca Jendela Dunia 




LAWATAN PEMANTAUAN JEMAAH NAZIR SEKOLAH (JNJK) LINUS

LAWATAN PEMANTAUAN JEMAAH NAZIR SEKOLAH (JNJK) LINUS




LAWATAN PEMANTAUAN 

JEMAAH NAZIR SEKOLAH

 (JNJK) LINUS

  PADA 11 HB MAC 2014



Tn Hj Abdul Jalil bin P.Kamadin
 (BM-LITERASI)



Pemantauan pembelajaran dan pengajaran 

 dilakukan oleh jemaah nazir.

Beberapa orang guru diselia sesi pengajarannya. 

 Pihak nazir  memantau dan menyelia

 pengajaran bagi mata pelajaran

  Bahasa Malaysia (LITERASI),

 Bahasa Inggeris (LITERASI) dan

 untuk pengajaran Matematik (NUMERASI).

Hasil daripada lawatan tersebut, 

beberapa penambahbaikan telah 

diusulkan agar Program LINUS 

dapat dilaksanakan sebaik mungkin.





Saringan Membaca 1 - Literasi BM Tahun 2

















SARINGAN MEMBACA 1

LINUS LITERASI BAHASA MELAYU

TAHUN 2

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEifTyCWamE4ZueicX-qLb4Dxkiofj-EnsufmZV46Oo5Kd_attiJNZiqYSyyo78yt_YtQ-VuK0Vo_RaJU12K60Vdc1a4tHr9s67F55uOx_dp5ZYJiKVeAixl8EFxrkKmbRQC4cvuywOcwEGS/s1600/buku+modul+membaca.jpg

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi0pTssdrbVLMU1_LHv-K6tBOOo4DJMQCtz536D5L0vRsb24NKhSgbhwJj5SPl-kWk5dc8TYh8e89iSeSPmeEisQ3RPskWYUX2tMXWcPnTNsIzWwqoO2UvBDi8r_nE4aP99qbypHBDz08Mx/s1600/buku+modul+menulis.jpg


 http://www.muhammadnoer.com/wp-content/uploads/2010/05/speedreadingforsmartpeople.png

Saringan Membaca 1 - Literasi BM Tahun 2

Rawatan Kesihatan Murid Tahun 1 2014


http://img1.etsystatic.com/018/0/7832170/il_340x270.493607091_adq8.jpg























































http://mygoodlittlelife.files.wordpress.com/2013/05/be-brave.jpg?w=300&h=300


 Rawatan Kesihatan  Murid Tahun 1 2014