Thursday, June 13, 2013
Peranan Guru, Murid dan Ibu Bapa dalam PBS
Peranan guru dalam PBS
Fasilitator (proses pembelajaran) Pemerhati (langsung dan tak langsung tentang tingkah laku murid dalam pembelajaran) Pengumpul (maklumat tentang pembelajaran murid) Maklum balas (pembelajaran murid) Memperbaiki (pembelajaran murid berdasarkan maklumat yang diperoleh)
Peranan murid dalam PBS
Mengetahui bagaimana standard hendak dicapai. Mengetahui apa dan bagaimana sesuatu perkara itu hendak dipelajari. Berupaya membuat refleksi kendiri untuk penambaikan terhadap hasil usaha. Melaksanakan tugasan yang diberikan supaya apa yang diketahui dan boleh dibuat boleh ditaksir.
Peranan ibu bapa dalam PBS
Membantu anak-anak mencapai apa yang dihasratkan. Memahami potensi, kekuatan dan kelemahan anak-anak. Memahami dan mengiktiraf kewujudan perbezaan individu (individual differences) Membantu anak-anak dalam pembelajaran berdasarkan maklumat yang didapati daripada pelbagai sumber pentaksiran.
PERINGKAT PELAKSANAAN PENTAKSIRAN
Klik gambar :)
PERINGKAT PELAKSANAAN PENTAKSIRAN
1. Merancang
Peringkat sebelum sesuatu pentaksiran dilaksanakan. Ini memerlukan
guru merancang perkara-perkara berikut:
- Mengenal pasti murid yang hendak dinilaii
- Menentukan hasil pembelajaran yang hendak dinilai
- Menentukan instrumen yang hendak digunakan
- Menentukan aspek yang hendak diperhatikan
- Menentukan tempoh masa pemerhatian
- Menentukan bila hendak menjalankan penilaian dan pentaksiran
2. Membina Instrumen
Semasa membina instrument, guru hendaklah pastikan bahawa
instrumen tersebut perlulah mempunyai ciri-ciri berikut :
- Tujuan yang jelas
- Menepati apa yang hendak dinilai
- Item boleh diukur
- Setiap item hanya mengukur satu kemahiran sahaja
3. Melaksanakan Instrumen
Setelah reka bentuk siap dirancang, guru haruslah memikirkan
bagaimana sesuatu pentaksiran tersebut akan dilaksanakan. Dalam pengajaran dan
pembelajaran di dalam kelas, pentaksiran dan penilaian boleh dilakukan melalui
pemerhatian. Pemerhatian ialah pengamatan kepada perlakuan murid yang
bersesuaian dengan perkembangan mereka. Dalam konteks pentaksiran, pemerhatian
adalah satu kaedah yang sisitematik untuk mengumpul data atau maklumat dan
merekodnya dengan tepat.
Bentuk Pentaksiran Bilik Darjah
BENTUK PENTAKSIRAN BILIK DARJAH
1. Pentaksiran Sebagai Pembelajaran (assessment as learning)
Ini adalah proses membentuk dan menyokong metakognisi bagi setiap
murid. Pentaksiran sebagai pembelajaran memberi tumpuan atau memberi fokus
terhadap peranan murid sebagai penghubung yang kritikal antara pentaksiran dan
pembelajaran. Apabila murid bersifat aktif, terikat dengan pembelajaran dan
berupaya menjadi pentaksir yang kritikal biasanya mereka memahami dan berupaya
mengesan informasi dan maklumat, menghubungkaitkan informasi dan maklumat
kepada pengetahuan berkaitan dan menggunakannya untuk tujuan pembelajaran.
2. Pentaksiran Untuk Pembelajaran (assessment for learning)
Ini adalah untuk membolehkan guru mendapatkan informasi bagi
tujuan memodifikasikan dan mempelbagaikan aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
Ianya memaklumkan cara dan kaedah kebiasaan pembelajaran murid, dan mengenal
pasti corak dan kaedah serta jalan yang diambil oleh murid dalam pembelajaran
mereka. Ia memerlukan rekabentuk yang teliti dari guru agar informasi hasilan
keputusan dapat menentukan bukan sahaja apa yang diketahui oleh murid tetapi
turut mendapat pandangan mendalam bagaimana, bila dan sama ada murid sudah
boleh mengaplikasi apa yang mereka tahu atau pelajari dalam pembelajaran
mereka.
3. Pentaksiran Kepada Pembelajaran (assessment of learning)
Ini adalah berbentuk sumatif secara semulajadi dan digunakan untuk
memastikan apa yang diketahui dan apa yang murid boleh lakukan,
mendemostrasikan sama ada mereka berjaya mendapatkan atau memahami kehendak
hasilan kurikulum serta kebiasaannya, menunjukkan bagaimana mereka ditempatkan
atau diletakkan dan dihubungkaitkan dengan yang lain. Guru memberi tumpuan dan
penekanan dalam memastikan mereka telah menjalankan dan menggunakan pentaksiran
bagi tujuan memberikan dan membekalkan kenyataan yang tepat dan bermakna
terhadap kebolehan murid.
Konsep dan pengertian pentaksiran dan penilaian
Apakah konsep dan pengertian pentaksiran dan penilaian?
Pentaksiran atau dalam bahasa Inggerisnya assessment berasal daripada perkataan Greek, ”assidere” bermaksud ”ada di sisi”. Menurut Payne (2003) pentaksiran dirujuk sebagai integrasi proses mengumpul maklumat, menginterpretasi maklumat atau memberi nilai kepada maklumat itu dan membuat keputusan berdasarkan maklumat tersebut. Beliau merumuskan bahawa; pentaksiran = pengukuran + penilaian. Guru boleh menggunakan proses pengukuran, penilaian atau pentaksiran untuk mendapatkan maklumat tentang pembelajaran murid. Pengukuran ialah proses mendapatkan maklumat dengan cara mengukur menggunakan instrumen sebelum ukuran itu dapat dinilai atau diinterpretasikan. Proses pengukuran berakhir dengan maklumat berbentuk kuantitatif seperti markah mentah, peratus markah mentah, persentil, agregat, pangkat atau band. Ukuran di atas boleh didapati sama ada dengan menggunakan instrumen atau pun tidak. Instrumen atau alat pengukuran pendidikan yang biasa digunakan ialah ujian, soal selidik, kuiz dan senarai semak.
Penilaian ialah proses mendapatkan maklumat tentang sesuatu diikuti dengan proses memberi nilai atau interpretasi kepada maklumat itu. Misalnya, pernyataan ”Salina mendapat markah 95% dalam ujian Matematik, oleh yang demikian beliau merupakan seorang murid yang cemerlang dalam mata pelajaran itu”, merupakan penilaian atau interpretasi tentang ukuran atau maklumat. Berbanding pengukuran, maklumat yang diperoleh daripada penilaian boleh berbentuk kuantitatif atau kualitatif. Maklumat kualitatif dalam penilaian adalah seperti ”Baik”, ”Cemerlang”, ”Menguasai tahap pencapaian minimum” dan ”Boleh membaca dengan kefahaman yang tinggi”. Perhatikan bahawa maklumat kualitatif dalam penilaian boleh jadi nilaian atau interpretasi kepada maklumat kuantitatif. Proses penilaian berhenti setakat memberi nilai atau interpretasi tanpa membuat keputusan seperti ”layak memasuki aliran Sains atau sekolah berasrama penuh”. Apabila keputusan dibuat berdasarkan nilai atau interpretasi maklumat, proses yang berlaku daripada mengumpul maklumat sehingga membuat keputusan dipanggil pentaksiran. Dalam pendidikan, proses mengumpul maklumat, memberi nilai atau interpretasi kepada maklumat dan membuat keputusan boleh berlaku secara formal atau tidak formal. Ketiga-tiga proses di atas berlaku secara timbal balik dan sepadu antara satu sama lain dan sepadu dengan proses pengajaran pembelajaran.
Elemen Merentas Kurikulum
Elemen Merentas Kurikulum
Apakah EMK dalam pengajaran dan pembelajaran sekolah rendah?
Elemen Merentas Kurikulum ialah
unsur nilai tambah yang diterapkan dalam
proses pengajaran dan pembelajaran
selain yang ditetapkan dalam
standard kandungan (BPK, 2010).
Dalam KSSR EMK melibatkan elemen sedia ada iaitu
bahasa; pendidikan alam sekitar; nilai murni;
sains dan teknologi; dan patriotisme dan ditambah dengan
elemen baru iaitu Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK),
keusahawanan
serta kreativiti dan inovasi.
Seperti yang digariskan dalam
Dokumen Standard Kurikulum Standard.
Sekolah Rendah (KSSR) Bahasa Malaysia
Sekolah Kebangsaan Tahun Dua (BPK, 2011),
kreativiti adalah kebolehan atau kemampuan murid
untuk mencipta; menyelesai masalah; menggunakan
daya imaginasi dan idea kreatif untuk
penghasilan idea tulen yang asli dan baharu.
Manakala inovasi ialah menjana dan
mengaplikasikan idea kreatif dalam konteks tertentu.
Kreativiti dan inovatif saling berkait rapat dan
perlu dibangunkan dalam kalangan murid supaya
mereka mempunyai daya cipta dan berkeupayaan
menghasilkan idea dan ciptaan yang seterusnya
menjadi amalan dalam kehidupan.
Subscribe to:
Posts (Atom)