Friday, May 17, 2013

Guru didik generasi intelek, berakhlak

http://lh5.ggpht.com/-lMgQYM6AWZ4/T7LP9XrVgoI/AAAAAAAAI_M/Ak-mtkdk35g/IMG_20120516_055002.jpg

Guru didik generasi intelek, berakhlak



Islam mengajar umatnya memandang tinggi jasa
 dan pengorbanan guru yang sangat besar baktinya
 dalam membangun serta mendidik generasi berpendidikan dan
 berakhlak mulia. Sambutan Hari Guru pada 16 Mei setiap tahun 
bertujuan meraikan pendidik yang bertungkus-lumus mencurahkan
 ilmu pengetahuan kepada anak didik mereka.


Mereka lakukan demi melahirkan generasi berilmu 
pengetahuan dalam membina sebuah negara yang maju dan makmur. 
Sesungguhnya ilmu pengetahuan sangat penting dalam kehidupan manusia. 
Oleh itu, Allah SWT mewajibkan kita menuntut ilmu. 

Rasulullah SAW bersabda: 
"Menuntut ilmu adalah satu kefarduan ke atas setiap muslim. "

(Riwayat Ibn Majah)


http://www.vgreets.com/greetings/teachersday6.jpg 


Peranan guru
 


Guru memainkan peranan penting menyebarkan ilmu pengetahuan.
 Daripada hasil usaha merekalah, lahirnya bangsa yang berilmu
 dan berpengetahuan luas, tugas mereka tidak terbatas hanya
 mengajar di bilik darjah, malah mempunyai tanggungjawab
 dalam membentuk akhlak masyarakat.



Yakinlah tanpa ilmu pengetahuan, hidup manusia pasti 
dalam kegelapan kerana ilmu itu cahaya menerangi kehidupan. 
Bayangkanlah tanpa ilmu, kehidupan manusia tidak akan maju 
dan tanpanya juga manusia tidak dapat membezakan 
antara kebenaran dengan kebatilan.
 


Paling penting, dengan ilmu sahajalah seseorang itu
 akan terselamat daripada tipu daya syaitan. 


Firman Allah SWT: 


" Allah memberikan hikmat kebijaksanaan kepada
 sesiapa yang dikehendaki-Nya. Dan sesiapa yang diberikan 
hikmat itu maka sungguh ia telah berikan kebaikan yang banyak.
 Dan tiadalah yang dapat mengambil pengajaran (dan peringatan) 
melainkan orang yang menggunakan akal fikirannya. "

(Surah al-Baqarah, ayat 269) 





Tugas guru bukan saja bertanggungjawab menyampaikan ilmu
 kepada anak didiknya, malah lebih penting ialah 
membina negara bangsa yang menitikberatkan semangat patriotik,
 jati diri dan perasaan cinta yang kuat terhadap tanah air.
Rasulullah SAW terkenal sebagai negarawan bersemangat patriotisme

 yang sentiasa menyeru umatnya cintakan negara. Rasulullah SAW 
sendiri sebagai pemimpin umat dan ketua negara telah memberi
 penekanan khusus dalam membimbing umatnya.
Baginda menggesa mereka berakhlak mulia, taat

 beribadah kepada Allah, taat kepada pemimpin dan mencintai negara.
 Inilah contoh pimpinan sebenar kerana bimbingan ini akan 
menentukan mereka menjadi manusia berguna,
bertanggungjawab kepada agama, bangsa dan negara.



Manusia yang baik menurut pandangan Islam ialah
 orang yang hidupnya menggunakan sepenuhnya potensi 
yang ada untuk memajukan keluarga, masyarakat, bangsa, 
agama dan negara kerana inilah jalan hidup dituntut Allah.
Sudah pasti dalam membina negara bangsa ia berkait rapat 

dengan jati diri, perasaan kasih kepada negara serta pemimpin
 secara menyeluruh. Berasaskan dalil jelas daripada al-Quran 
dan hadis Rasulullah SAW, ulama bersepakat mengatakan taat 
kepada pemerintah adalah fardu, manakala menderhaka 
satu dosa besar.



http://1.bp.blogspot.com/_deWtqtPj7vQ/S-yg15obSeI/AAAAAAAAAao/4HhgPjCaV6I/s400/kad+hari+guru.jpg

Cerminan masa depan negara


Justeru, semangat membina negara bangsa khususnya 
kepada pelajar adalah cerminan masa depan sesebuah negara.
 Jika mereka tidak dididik dan diasuh dengan betul, pastinya 
sesebuah negara itu akan menempah kehancuran.
Ingatlah bahawa amanah dan peranan guru bukan

 hanya sekadar mengajar, malah turun berperanan untuk
 melahirkan pelajar yang hebat inteleknya, mempunyai jati diri
 dan semangat patriotik yang jitu. Itulah antara perkara
 yang ditekankan dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan. 

 http://thptquangtrung.com/portal/uploads/news/2011_03/more-than-a-friend.gifhttp://www.inspiringbits.com/wp-content/uploads/2012/08/1312.jpg
 http://www.xinminsec.edu.sg/xinminss/images/stories/frontpage/announcement/TeacherDay_Quote_2012.jpg
Sumber

Thursday, May 16, 2013

KSSR kurangkan tekanan peperiksaan, bina modal insan berkesan


KSSR kurangkan tekanan peperiksaan, 

bina modal insan berkesan

KURIKULUM Standard Sekolah Rendah (KSSR) yang bermula tahun ini adalah transformasi dilakukan Kementerian Pelajaran bagi memastikan sistem pelajaran negara setanding piawaian global.
KSSR menggantikan Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) yang dilaksanakan sejak 1993 mempunyai beberapa penambahbaikan dengan menjadikan kurikulum negara maju sebagai rujukan.

Antara pembaharuan dilaksanakan adalah menerapkan elemen kreativiti dan inovasi, keusahawanan, teknologi maklumat dan komunikasi dalam pengajaran dan pembelajaran (P&P).


Fokus 3M iaitu membaca, menulis dan mengira yang dilaksanakan sejak KBSR ditambah dengan satu lagi aspek iaitu menaakul menjadikannya 4M.

Guru Besar Sekolah Kebangsaan (SK) Taman Bukit Maluri, Saadun Kasim, berkata KSSR masih mengekalkan prinsip KBSR dengan mempunyai penambahbaikan iaitu menggunakan pendekatan bersepadu, perkembangan individu secara menyeluruh, pendidikan sama rata untuk semua murid serta pendidikan seumur hidup.

Beliau yang juga Yang Di Pertua Majlis Guru Besar Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, berkata kurikulum itu turut bersandarkan enam tunjang iaitu komunikasi, perkembangan fizikal dan estetika, kemanusiaan, keterampilan diri, sains dan teknologi serta kerohanian, sikap dan nilai.

Pembaharuan lain diperkenalkan KSSR adalah Sistem Pentaksiran Pendidikan Kebangsaan (SPPK) dengan matlamat mengurangkan tekanan peperiksaan awam, memperkukuh Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS), memperbaiki pembelajaran murid, pentaksiran holistik dan berterusan serta membina modal insan dengan lebih berkesan.
Ada lima kaedah pentaksiran dilaksanakan melalui SPPK iaitu pentaksiran aktiviti jasmani, sukan dan kokurikulum, pentaksiran sekolah, pentaksiran psikometrik, peperiksaan pusat serta pentaksiran pusat.

Di bawah pentaksiran sekolah, setiap sekolah bertanggungjawab melaksanakan sistem pentaksiran sendiri yang dirancang dan diperiksa guru membabitkan murid, ibu bapa dan organisasi luar yang dipecahkan kepada dua iaitu pentaksiran formatif dan pentaksiran sumatif.

Pentaksiran formatif membabitkan proses sepanjang pembelajaran murid menggunakan pelbagai kaedah dalam melapor maklumat selain membuat penilaian sama ada bertulis atau verbal mengenai cara meningkatkan pembelajaran murid.

Guru tidak dibenar membandingkan murid serta meletakkan skala yang menunjukkan kedudukan mereka seperti digunakan sebelum ini.

Pentaksiran sumatif dilakukan pada hujung pembelajaran dengan membuat pertimbangan dan penilaian prestasi murid dalam meneruskan pembelajaran.
Maklumat itu dalam bentuk kualitatif atau kuantitatif mengikut standard ditetapkan sekolah.

Pembaharuan lain ialah segala perkembangan murid dapat dipantau apabila hasil kerja mereka termasuk ujian dan peperiksaan disimpan dalam portfolio. Dokumen itu merekodkan kegiatan dan pencapaian murid sepanjang sesi persekolahannya untuk rujukan guru dan ibu bapa.

Portfolio adalah kaedah pengumpulan hasil kerja murid yang sistematik dan menjadi bukti perkembangan murid sepanjang tempoh pembelajarannya.

Dokumen ini dibahagikan kepada dua iaitu portfolio perkembangan dan pameran.

Portfolio perkembangan menunjukkan perkembangan pembelajaran murid dari semasa ke semasa, membantu guru memantau perkembangan dan membuat pentaksiran serta membolehkan murid melakukan penilaian kendiri dalam menetap matlamat yang hendak dicapai.

Dokumen itu turut membolehkan semua pihak termasuk ibu bapa menilai perkembangan pembelajaran anak dengan tepat, mengesan kekuatan atau kelemahan murid secara berterusan serta mengenal pasti bakat dan minat murid.

Portfolio pameran mempamerkan tahap penguasaan dan pencapaian murid pada akhir tempoh pembelajaran mereka selain sebagai bahan bukti untuk rujukan dan penilaian akan datang, memberi maklumat aptitud murid kepada guru yang akan mengajarnya pada tahun berikutnya serta dijadikan penilaian untuk pemberian penghargaan.

Guru Penyelaras PBS SK Taman Bukit Maluri, Cheong Oi Lai, berkata pendekatan baru ini membolehkan guru menilai murid dengan lebih berkesan dan teratur.

Katanya, portfolio memudahkan guru menyemak rekod pembelajaran murid serta mengetahui kelemahan mereka dan cara mengatasinya.

“Pengukuran tahap pembelajaran murid kini dapat dilakukan menerusi standard prestasi yang berupaya menentukan tahap penguasaan mereka mengikut band bermula dari satu hingga enam.

“Setiap band memiliki penilaian bermula band satu bermaksud murid tahu, band dua (tahu dan faham), band tiga (tahu, faham dan boleh buat), band empat (tahu, faham dan boleh buat dengan beradab), band lima (tahu, faham dan boleh buat dengan beradab terpuji) serta band enam (murid tahu, faham dan boleh buat dengan beradab mithali,” katanya.

Beliau berkata, band satu peringkat paling asas dan menjadi kayu ukur sama ada murid berjaya menguasai sukatan pembelajaran atau tidak sebelum beralih ke band berikutnya.

Ia memberi ruang kepada guru untuk mengetahui dengan lebih mendalam kebolehan murid mengikuti pembelajaran dalam kelas dan mencari jalan penyelesaian untuk mengatasi kelemahan mereka.

Guru Besar SK Bukit Damansara, Zarina Jamil, berkata walaupun ujian bertulis masih dijalankan seperti dulu, proses penilaian KSSR mengambil kira kemahiran insaniah dan kebolehan yang ditonjolkan murid dalam kelas.

“Guru perlu memahami etika perguruan, jujur dalam tugas dan tidak boleh melebihkan murid tertentu demi kepentingan peribadi,” katanya mengulas mengenai kaedah penilaian murid.

Naib Yang Dipertua Persatuan Ibu Bapa dan Guru SK Bukit Damansara, Datuk Mohd Nadzli Othman, berkata, oleh sebab sebahagian proses penilaian dilakukan oleh sekolah, murid akan berusaha untuk bersaing dengan rakan lain untuk menunjukkan prestasi yang terbaik di samping meningkatkan pencapaian mereka.

Katanya, mereka akan bersaing dengan murid lain untuk menunjukkan prestasi yang terbaik di samping meningkatkan pencapaian mereka.

Kesimpulannya, pengenalan KSSR menggantikan KBSR bermula tahun ini membabitkan murid Tahun Satu adalah inisiatif memperkasa modal insan negara. 
Sumber

GURU MALAYSIA : 1ASPIRASI, 1AGENDA

http://3.bp.blogspot.com/-f31uOD2XgSA/Tc-MdFMlOmI/AAAAAAAABrk/y_UcqlDa8jE/s1600/selamat+hari+guru.jpg

TEMA HARI GURU 2013 
GURU MALAYSIA : 1ASPIRASI, 1AGENDA

Salam Satu Malaysia, Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti (JNJK) selaku Urus Setia Pemilihan Tema Hari Guru 2013 telah menerima persetujuan dan pengesahan dari Pejabat YAB Menteri Pelajaran berhubung Tema Hari Guru 2013. Sehubungan itu, sukacita dimaklumkan tema yang telah dipersetujui oleh YAB Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran adalah:

GURU MALAYSIA: 1ASPIRASI, 1AGENDA

HURAIAN TEMA HARI GURU 2013 "GURU MALAYSIA : 1ASPIRASI, 1AGENDA"

HURAIAN 1ASPIRASI:

Semua Guru Malaysia mempunyai satu aspirasi untuk membangunkan sistem pendidikan berkualiti bertaraf dunia seperti yang dihasratkan dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025.

Adalah menjadi tanggungjawab semua guru ke arah melahirkan murid yang mempunyai enam aspirasi iaitu berpengetahuan,kemahiran berfikir, kemahiran memimpin, kemahiran dwibahasa, beretika dan kerohanian serta beridentiti nasional.

1 ASPIRASI juga diterjemahkan kepada cita-cita murni PPPM 2013-2025 iaitu ke arah sistem pendidikan negara yang memastikan akses kepada kejayaan, kualiti standard antarabangsa yang tinggi, ekuiti untuk semua murid, memupukperpaduan dalam kalangan murid dan pelaksanaan berkecekapan tinggi.

HURAIAN 1AGENDA:
Semua Guru Malaysia berpegang kepada satu agenda iaitu memastikan kejayaan PPPM 2013-2025. Guru perlu berpegang teguh kepada etika profesion keguruan yang mempunyai satu agenda atau tugas utama iaitu melahirkan murid seimbang berdasarkan Falsasah Pendidikan Negara.

 http://4.bp.blogspot.com/-YlQ7foF0ITU/UVVtHOHYrTI/AAAAAAAACx4/QqlYzAIhM6o/s1600/tema+hari+guru.jpg

1Aspirasi1Agenda


kad ucapan hari guru 2013 6 koleksi kad ucapan dan cara sambutan hari guru 2013http://www.smksungaiara.edu.my/wp-content/uploads/Hari-Guru-2013-Recovered.pnghttp://4.bp.blogspot.com/-X8rtdEOr6qo/Tcteo1o5rqI/AAAAAAAAAeY/e9Gu-qSRDXI/s1600/3L.jpg