Menyanyi
adalah salah satu fitrah kanak-kanak yang sukakan hiburan. Oleh kerana
aktiviti menyanyi telah menjadi sebahagian daripada hidup kanak-kanak,
proses pengajaran dan pembelajaran menjadi lebih berkesan. Melalui
aktiviti nyanyian, kanak-kanak akan dapat mengecam situasi dan memahami
isu-isu yang berlaku di sekeliling mereka. Terdapat
beberapa cara untuk mengangajar membaca untuk berfikir dan menghayati
sastera kanak-kanak (prosa dan puisi). Terdapat beberapa kaedah mengajar
lagu kepada
kanak-kanak bertujuan menghayati bahan sastera.
Antaranya :
Antaranya :
- Kaedah frasa demi frasa / baris
- Kaedah rangkap demi rangkap
- Kaedah keseluruhan
- Kaedah frasa demi frasa / baris
1.
Lagu baru diperdengarkan beberapa kali sama
ada dinyanyikan oleh guru atau dimainkan rakaman lagu. Murid diminta mendengar dengan teliti.
2.
Selepas memperdengarkan lagu baru, aktiviti
seterusnya ialah guru membaca lirik lagu
dan murid ikut membaca kemudiannya.
Dicadangkan lirik dibaca mengikut corak
irama lagu. Jika murid tidak boleh membaca, aktiviti di
atas masih boleh dijalankan tetapi
dicadangkan guru menggunakan lagu-lagu
yang pendek agar mudah diingati.
3.
Guru menyanyikan frasa pertama dan meminta
murid supaya ikut menyanyi. Guru meneruskan dengan frasa seterusnya dengan cara
yang sama seperti tadi. Guru boleh
mengulang semula dengan meminta murid terus
menyanyi frasa satu dan dua dan begitulah seterusnya sehingga
keseluruhan lagu dapat dinyanyikan dengan tepat
4.
Aktiviti permulaan
pengajaran lagu baru boleh dijalankan tanpa iringan muzik atau sebaliknya. Guru
boleh membantu ketepatan nyanyian dengan memainkan melodi lagu dengan alat
muzik seperti pianika / kibod bagi guru yang berkebolehan.Kelajuan lagu
haruslah di lambatkan untuk memudahkan murid mengikutinya
5.
Setelah murid menguasai keseluruhan lagu,
lagu baru dinyanyikan sepenuhnya dengan tempo yang sesuai/asal
- Kaedah rangkap demi rangkap
1.
Keseluruhan lagu baru diperdengarkan
2.
Membaca lirik lagu.
3.
Rangkap pertama lagu diperdengarkan sama ada
daripada rakaman atau nyanyian guru.
4.
Murid diminta
terus menyanyi keseluruhan rangkap dengan bimbingan guru atau bersama
rakaman keset / CD
5.
Nyanyian rangkap seterusnya setelah didapati
murid sudah menguasai rangkap 1
6.
Nyanyian keseluruhan lagu
- Kaedah Keseluruhan
1.
Lagu baru diperdengarkan beberapa kali sama
ada dinyanyikan oleh guru atau dimainkan rakaman lagu. Murid diminta mendengar dengan teliti.
2.
Membaca lirik lagu jika perlu
3.
Murid terus diminta
menyanyikan keseluruhan lagu. Aktiviti
ini diulangi sehingga murid didapati telah menyanyi dengan tepat. Kaedah ini biasanya digunakan untuk lagu-lagu
yang pendek.
- Beberapa Peringatan Penting
1.
Jika rakaman lagu dalam
bentuk kaset, pastikan lagu yang hendak diajar telah dirakamkan beberapa kali
dari sumber ke dalam satu kaset lain.
Ini bertujuan mengelakkan daripada guru banyak menghabiskan masa untuk
kerja ‘rewind’ lagu. Cara ini dapat
mengelak daripada murid tertunggu-tunggu dan mula membuat bising.
2.
Rakaman dalam bentuk CD
adalah paling sesuai digunakan kerana mudah diselenggarakan
3. Pemilihan lagu perlu mengambil kira tahap penguasaan bahasa atau perbendaharaan kata kanak-kanak.
3. Pemilihan lagu perlu mengambil kira tahap penguasaan bahasa atau perbendaharaan kata kanak-kanak.
No comments:
Post a Comment