Ujian atau Penilaian diagnostik ialah satu
proses penilaian terhadap kanak-kanak untuk melabel tahap ketidakupayaan
kanak-kanak. Penilaian ini biasanya dilakukan oleh psikiatris, guru.
Proses ini
juga dikenal sebagai proses melabel. Proses
melabel ini penting kerana ini akan menentukan masa depan kanak-kanak
tersebut. Disebabkan proses melabel ini penting penglibatan
ramai pakar diperlukan untuk mendapat keputusan diagnosis yang lebih
tepat. Kementerian Pelajaran Malaysia mendefinisikan
penilaian diagnostik sebagai penilaian secara formatif bagi mendapatkan data yang menunjukkan ketidakupayaan murid
yang akan menyulitkan proses pengajaran dan pembelajaran. Kesimpulannya, penilaian
diagnostik ini adalah penilaian yang dilakukan kepada kanak-kanak mengikut
tahap ketidakupayaan mereka. Dengan ini
langkah dan rawatan tertentu boleh diambil dengan lebih berkesan
Penilaian diagnostik ini bertujuan
untuk membuat penilaian awal tentang
ketidakupayaan kanak-kanak. Penilaian awal diperlukan oleh kanak-kanak
bekeperluan khas terhadap keupayaan mereka samaada secara formal iaitu melalui
pemerhatian dan analisis. Penilaian ini membantu guru menentukan samaada
kanak-kanak tersebut memerlukan perhatian yang lebih atau tidak. Guru-guru juga dapat maningkatkaan tumpuan
dan keupayaan pelajar yang memerlukan bantuan. Selain itu, penilaian ini juga bertujuan mengumpul maklumat untuk
tujuan penempatan kanak-kanak mengikut kebolehan mereka. Bagi kanak-kanak yang
mempunyai ketidakupayaan yang terbatas dan berbeza kemampuan dengan kanak-kanak
lain perlu diasingkan mengikut keperluan pembelajaran. Penilaian ini juga bertujuan membantu guru
menyediakan atau menyelaras sistem pengajaran mengikut ketidakupayaan
kanak-kanak.Penilaian diagnostik juga
bertujuan memberikan maklumat kepada ibu
bapa, guru dan pakar kanak-kanak. Hasil penilaian yang dibuat boleh
digunakan sebagai bahan rujukan. Selain itu ibubapa juga boleh didedahkan
dengan masalah sebenar anak-anak mereka dan kaedah atau pendekatan yang sesuai
ditekankan oleh ibubapa sebagai langkah mengurangkan masalah kanak-kanak. Penilaian ini juga membantu pakar memantau
keadaan kanak-kanak dari masa ke semasa.
Penilaian diagnostik penting bagi menentukan jenis ketidakupayaan kanak-kanak.
Dengan adanya penilaian ini guru-guru dan ibubapa dapat menngenalpasti tahap
perkembangan kanak-kanak. Oleh itu guru dan ibubapa dapat menyediakan program
intervensi yang sesuai mengikut kemampuan kanak-kanak supaya mereka mendapat
kehidupan yang selesa disamping pendidikan yang sesuai dengan tahap kemampuan
kanak-kanak. Selain itu, penilaian diagnostik
juga penting kepada guru-guru untuk merancang
kaedah pengajaran dan pembelajaran yang bersesuaian mengikut tahap
murid. Apabila kanak-kanak ini telah
didiagnosis, guru akan mengetahui tahap kanak-kanak dan membolehkan guru
menyediakan kaedah pengajaran dan pembelajaran yang lebih berkesan. Contohnya kanak-kanak yang lemah ditekankan
dengan pengajaran secara visual manakala kanak-kanak normal lebih kepada
pengajaran yang lebih kompleks dan abstrak.
Penilaian diagnostik ini juga penting bagi memberi maklumat yang lebih jelas tentang
ketidakupayaan kanak-kanak. Hal ini
kerana pada tahap ini kanak-kanak akan dilabel mengikut ketidakupayaan mereka. Dengan ini ibubapa akan mempunyai pengetahuan
yang lebih tentang ketidakupayaan anak mereka.
Ibubapa juga boleh mengambil tindakan sewajarnya iaitu mencari
pakar-pakar yang sesuai bagi melatih dan merawat anak-anak mereka. Kesimpulannya, penilaian diagnostik
ini diperlukan bagi proses melabel kanak-kanak. Dengan adanya label ini akan dapat
membantu proses rawatan.
No comments:
Post a Comment