Kebolehan guru utk mendiagnostik keupayaan pelajar menguasai ilmu
pengetahuan dan kebolehan menyediakan pengalaman pembelajaran baru yang
boleh memenuhi keperluan mereka secara individu. Guru hendaklah
bertindak sebagai seorang doktor iaitu merawat dan menyediakan ubat
untuk pesakitnya. Oleh itu peranan guru adalah membantu, memulih dan
membimbing sesuatu kemahiran sehingga mereka mampu menguasainya.
2. Merancang pengajaran
Memilih objektif pengajaran, memberikan pengalaman pembelajaran yg
sesuai utk pelajar dan membuat penilaian terhadap pencapaian pelajar.
Perancangan yg teliti terhadap perkara-perkara itu diharapkan akan
menghasilkan kejayaan seperti yang dirancang.
3. Melaksanakan pengajaran
Kaedah PnP hendaklah menarik dan memberi kesan kpd pelajar. Kemahiran
dan keupayaan guru melaksanakan pengajaran melalui teknik yg betul dan
terkini akan merangsang diri pelajar menggunakan kaedah pembelajaran yang
betul.
4. Pengurusan bilik darjah
Menyediakan suasana pembelajaran dan persekitaran yang sesuai, menarik dan
selesa dalam bilik darjah. Suasana yg baik ini akan menyeronokkan
pelajar. Keadaan itu akan memudahkan guru melaksanakan pengajaran
mereka.
5. Memantau kemajuan
Menilai dan melaporkan secara sistematik pencapaian setiap pelajar
termasuk catatan maklumat dan latar belakang peribadi. Pelaporan ini
berguna kpd guru, ibubapa dan pelajar sendiri bagi memantau dan menilai
peningkatan pencapaian pelajar dari semasa ke semasa. Penilaian secara
bertulis ini juga akan dapat digunakan oleh guru lain utk mdapatkan
maklumat awal mengenai diri pelajar.
6. Menyayangi pelajar
Perbuatan, tuturkata dan tingkahlaku guru yg menggambarkan sifat
penyayang dan nilai baik seperti saling menghormati, mempercayai,
membimbing, memberi sokongan dan pengiktiarafan, dapat menolong dan
membantu guru melaksanakan tugas dgn perasaan gembira dan menyeronokkan.
1. Memberi bantuan klinikal
Kebolehan guru utk mendiagnostik keupayaan pelajar menguasai ilmu pengetahuan dan kebolehan menyediakan pengalaman pembelajaran baru yang boleh memenuhi keperluan mereka secara individu. Guru hendaklah bertindak sebagai seorang doktor iaitu merawat dan menyediakan ubat untuk pesakitnya. Oleh itu peranan guru adalah membantu, memulih dan membimbing sesuatu kemahiran sehingga mereka mampu menguasainya.
2. Merancang pengajaran
Memilih objektif pengajaran, memberikan pengalaman pembelajaran yg sesuai utk pelajar dan membuat penilaian terhadap pencapaian pelajar. Perancangan yg teliti terhadap perkara-perkara itu diharapkan akan menghasilkan kejayaan seperti yang dirancang.
3. Melaksanakan pengajaran
Kaedah PnP hendaklah menarik dan memberi kesan kpd pelajar. Kemahiran dan keupayaan guru melaksanakan pengajaran melalui teknik yg betul dan terkini akan merangsang diri pelajar menggunakan kaedah pembelajaran yang betul.
4. Pengurusan bilik darjah
Menyediakan suasana pembelajaran dan persekitaran yang sesuai, menarik dan selesa dalam bilik darjah. Suasana yg baik ini akan menyeronokkan pelajar. Keadaan itu akan memudahkan guru melaksanakan pengajaran mereka.
5. Memantau kemajuan
Menilai dan melaporkan secara sistematik pencapaian setiap pelajar termasuk catatan maklumat dan latar belakang peribadi. Pelaporan ini berguna kpd guru, ibubapa dan pelajar sendiri bagi memantau dan menilai peningkatan pencapaian pelajar dari semasa ke semasa. Penilaian secara bertulis ini juga akan dapat digunakan oleh guru lain utk mdapatkan maklumat awal mengenai diri pelajar.
6. Menyayangi pelajar
Perbuatan, tuturkata dan tingkahlaku guru yg menggambarkan sifat penyayang dan nilai baik seperti saling menghormati, mempercayai, membimbing, memberi sokongan dan pengiktiarafan, dapat menolong dan membantu guru melaksanakan tugas dgn perasaan gembira dan menyeronokkan.
Sumber : Petikan daripada Majalah Pendidik.