EQ Dalam Bilik Darjah
EQ guru adalah angkubah yang paling penting
dalam pembentukan
bilik darjah yang berEQ tinggi.
Antara komponen EQ guru yang paling dominan
ialah cara guru mengurus emosinya,
khasnya emosi negatif. Guru yang berjaya
dan efektif adalah orang yang mampu
menangani perasaan negatif dalam bentuk
yang autentik, benar dan sihat.
- Tanya diri sendiri : Bagaimana perasaan saya?
- Jawab dengan menggunakan tiga perkataan "Saya berasa ..."
- Labelkan perasaan diri, dan bukan pelajar atau situasi
B. Bertanggungjawab Atas Perasaan Sendiri
- Jangan menyalahkan pelajar atas perasaan diri
- Bertanggungjawab atas perasaan sendiri bermakna tidak berfikir seperti:
* Kamu membuat saya marah
* Pelajar-pelajar membuat saya gila
- Terdapat ruang di antara rangsang dan tindak balas; dalam ruang tersebut anda berkuasa untuk mementukan tindak balas sendiri. Jangan memberikan kuasa itu kepada orang lain.
*** Anda menghadapi masalah BESAR jika pelajar-pelajar menguasai emosi anda.
C. Gunakan Kesedaran Emosi Sendiri Untuk Mempelajari Diri Anda
Perasaan negatif anda menunjukkan keperluan emosi yang belum dipenuhi.
A. Membantu pelajar melabel perasaannya
- Guru mengajar pelajar kata-kata perasaan
- Nyatakan perasaan guru sendiri
- Berbual-bual tentang perasaan
B. Berikan pelajar-pelajar pilihan yang sebenar
- Guru menghormati keputusan pelajar
- Jangan memberi arahan yang bertopeng permintaan
- Minta pertolongan pelajar untuk memenuhi keperluan sendiri; jangan menuntut
C. Hormati Perasaan Pelajar
- Tanya pelajar tentang perasaannya
- Tanya pelajar tentang perasaanya sebelum mengambil sesuatu tindakan
- Libatakn pelajar
D. Validasi
- Terima perasaan pelajar
- Tunjukkan pemahaman, empati, keprihatinan dan timbang rasa
- Apabila masalah timbul, selalu validasikan perasaan sebelum bertindak.
E. Memberi Kuasa Kepada Pelajar
- Tanya perasaan pelajar dan "Apakah yang boleh membantu anda rasa lebih baik?"
- Ajar pelajar menyelesaikan masalah dengan menggunakan empati, belas kasihan dan saling menghormati perasaan orang lain.
I. Pengurusan Emosi Guru
A. Mengenal Pasti Perasaan Diri- Tanya diri sendiri : Bagaimana perasaan saya?
- Jawab dengan menggunakan tiga perkataan "Saya berasa ..."
- Labelkan perasaan diri, dan bukan pelajar atau situasi
B. Bertanggungjawab Atas Perasaan Sendiri
- Jangan menyalahkan pelajar atas perasaan diri
- Bertanggungjawab atas perasaan sendiri bermakna tidak berfikir seperti:
* Kamu membuat saya marah
* Pelajar-pelajar membuat saya gila
- Terdapat ruang di antara rangsang dan tindak balas; dalam ruang tersebut anda berkuasa untuk mementukan tindak balas sendiri. Jangan memberikan kuasa itu kepada orang lain.
*** Anda menghadapi masalah BESAR jika pelajar-pelajar menguasai emosi anda.
C. Gunakan Kesedaran Emosi Sendiri Untuk Mempelajari Diri Anda
Perasaan negatif anda menunjukkan keperluan emosi yang belum dipenuhi.
Contohnya:
Jika anda berasa |
Anda perlu berasa |
Tidak dihormati | Penghormatan |
Tidak dipatuhi | Kepatuhan |
Tidak kebolehkawalan | Kebolehkawalan |
Anda bertanggungjawab untuk memenuhi
keperluan pelajar dan bukan sebaliknya. Sama ada anda memperoleh keperluan
di tempat lain atau anda dikehendaki melepaskan sebahagian daripada
keperluan-keperluan anda.
D. Sentiasa Berusaha Memperluaskan Kawasan
Penerimaan Anda
Jika anda rasa |
Pelajar anda rasa |
Akibat keseluruhannya |
diterima | diterima | Harga diri yang lebih tinggi dan sihat |
bertolerensi | dipuji | |
bersabar | selamat | |
bertimbangrasa | relaks | |
mudah diramal | baik |
Peringatan: Emosi boleh berjangkit!
II. Membantu Pelajar Mengalami Emosi Positif
A. Membantu pelajar melabel perasaannya
- Guru mengajar pelajar kata-kata perasaan
- Nyatakan perasaan guru sendiri
- Berbual-bual tentang perasaan
B. Berikan pelajar-pelajar pilihan yang sebenar
- Guru menghormati keputusan pelajar
- Jangan memberi arahan yang bertopeng permintaan
- Minta pertolongan pelajar untuk memenuhi keperluan sendiri; jangan menuntut
C. Hormati Perasaan Pelajar
- Tanya pelajar tentang perasaannya
- Tanya pelajar tentang perasaanya sebelum mengambil sesuatu tindakan
- Libatakn pelajar
D. Validasi
- Terima perasaan pelajar
- Tunjukkan pemahaman, empati, keprihatinan dan timbang rasa
- Apabila masalah timbul, selalu validasikan perasaan sebelum bertindak.
E. Memberi Kuasa Kepada Pelajar
- Tanya perasaan pelajar dan "Apakah yang boleh membantu anda rasa lebih baik?"
- Ajar pelajar menyelesaikan masalah dengan menggunakan empati, belas kasihan dan saling menghormati perasaan orang lain.
F. Elakkan Daripada Melabel dan Menghakimi
- Elakkan "sepatut"
- Elakkan label subjektif (good/bad; nice/rude, etc.)
No comments:
Post a Comment