Beri tumpuan sepenuhnya terhadap apa yang dibaca
Pastikan dapat memahami isi / fakta penting dalam bahan bacaan
Elakkan gangguan (radio, televisyen, bunyi bising, sms, mms)
Ulang jika tidak memahami apa yang dibaca.
2. Membaca secara MENYELURUH
Dari pengenalan hingga ayat terakhir. Jangan memilih sebahagian topik sahaja. Setiap isi saling berkaitan
Perhatikan juga gambar, gambarajah, graf, jadual, peta minda dan sebagainya.
3. Membaca secara BERULANG-ULANG
Membantu mengingat isi / fakta dengan lebih baik
Menggelakkan dari tertinggal fakta-fakta penting.
4. Membaca dalam SUASANA SELESA
Lampu terang / tenang / sunyi /
Udara segar dan mencukupi
Suhu bersesuaian
Pengudaran yang baik / kipas / arcond
5. Berada di dalam KEADAAN SELESA
Badan sihat, kalau demam, makan ubat dan berehatlah dahulu
Duduklah dalam keadaan tegak dan bersandar pada kerusi
Elakkan daripada berbaring / menyarap
6. Baca secara BERPERINGKAT
Peringkat permulaan : Baca sekali imbas untuk mendapatkan isi keseluruhannya.
Peringkat seterusnya : Membaca untuk mendapatkan maklumat.
7. Cuba BENTUK Soalan ketika membaca
Uji Kefahaman / ingatan : 5W 1H ( What, When, Where, Why, Who, How)
Apa ? bila? di mana ? kenapa ? siapa ? bagaimana ?
8. CATATKAN isi yang dibaca.
Mengukuhkan ingatan
Dapat mengelak daripada mengantuk
9. Gunakan BAHAN PEMBELAJARAN LAIN ketika membaca.
Pen, highlither, kamus, penanda buku, kertas conteng
Tandakan isi penting dengan highlither
Gunakan kamus untuk istilah sukar
1. Membaca secara BERHATI-HATI
Beri tumpuan sepenuhnya terhadap apa yang dibaca
Pastikan dapat memahami isi / fakta penting dalam bahan bacaan
Elakkan gangguan (radio, televisyen, bunyi bising, sms, mms)
Ulang jika tidak memahami apa yang dibaca.
2. Membaca secara MENYELURUH
Dari pengenalan hingga ayat terakhir. Jangan memilih
sebahagian topik sahaja. Setiap isi saling berkaitan
Perhatikan juga gambar, gambarajah, graf, jadual,
peta minda dan sebagainya.
3. Membaca secara BERULANG-ULANG
Membantu mengingat isi / fakta dengan lebih baik
Menggelakkan dari tertinggal fakta-fakta penting.
4. Membaca dalam SUASANA SELESA
Lampu terang / tenang / sunyi /
Udara segar dan mencukupi
Suhu bersesuaian
Pengudaran yang baik / kipas / arcond
5. Berada di dalam KEADAAN SELESA
Badan sihat, kalau demam, makan ubat dan berehatlah dahulu
Duduklah dalam keadaan tegak dan bersandar pada kerusi
Elakkan daripada berbaring / menyarap
6. Baca secara BERPERINGKAT
Peringkat permulaan :
Baca sekali imbas untuk mendapatkan
isi keseluruhannya.
Peringkat seterusnya :
Membaca untuk mendapatkan maklumat.
7. Cuba BENTUK Soalan ketika membaca
Uji Kefahaman / ingatan : 5W 1H
( What, When, Where, Why, Who, How)
Apa ? bila? di mana ? kenapa ? siapa ? bagaimana ?
8. CATATKAN isi yang dibaca.
Mengukuhkan ingatan
Dapat mengelak daripada mengantuk
9. Gunakan BAHAN PEMBELAJARAN LAIN ketika membaca.
Pen, highlither, kamus, penanda buku, kertas conteng
Tandakan isi penting dengan highlither
Gunakan kamus untuk istilah sukar
p/s :
Orang yang tidak pandai tapi sering membaca
adalah lebih baik daripada orang yang pandai
tapi tidak pernah membaca :)
Membaca Jendela Dunia